3.7 Guds goda skapelse

Email this to someoneShare on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Print this page

”Gud såg att allt som han hade gjort var mycket gott.” När Gud ser ut över sin skapelse är han mer än nöjd. Och inte nog med det, människan finns där, skapad till hans avbild, med uppdraget att dela ansvaret för skapelsen, att förvalta, att bruka och att vårda.

En känd klimatforskare lär ha sagt till en grupp kristna ledare: ”Jag brukade tro att de tre största problemen i världen var föroreningar, utarmning av den biologiska mångfalden och klimatförändringar. Nu inser jag att de är stolthet, girighet och apati, och vetenskapsmännen har inga svar på detta.” Foto: Stefan Emilsson

En känd klimatforskare lär ha sagt till en grupp kristna ledare: ”Jag brukade tro att de tre största problemen i världen var föroreningar, utarmning av den biologiska mångfalden och klimatförändringar. Nu inser jag att de är stolthet, girighet och apati, och vetenskapsmännen har inga svar på detta.” Foto: Stefan Emilsson

I dag kan vi konstatera att förvaltarskapet har brustit. Vi överutnyttjar jordens resurser, förstör livsmiljöer för både människor och djur och förändrar jordens klimat till den grad, att vi inte längre vet vilken värld vi lämnar efter oss.

Vad finns det för biblisk grund för att bry sig om miljön och är det så att det också rör mitt lärjungaskap? De här frågorna är viktiga att svara på, inte bara för att de kan avhjälpa problemen utan också för att de kan sätta fingret på den bakomliggande orsaken.

Bibeln berättar om en god skapelse där människan lever i harmoni med Gud, med varandra, och med naturen. Det är vid det här skedet som Gud ger människan uppdraget att ”bruka och vårda” skapelsen (1 Mos 2:15). Bibeln gör klart att skapelsen fortfarande tillhör Gud och människans roll är att förvalta. Men Bibeln berättar också om relationer som brister, om människan som vänder sig emot Gud, som vill ta hans plats och klara sig själv. Det som händer är att människan börjar se på naturen, inte som förvaltare av Guds skapelse utan som ägare med rätt att göra vad man vill. Här börjar rovdriften. Plötsligt är kortsiktiga vinstintressen viktigare än långsiktighet. Roten till alla miljöproblem handlar om grundläggande och allvarliga brister i människans karaktär.

Den kristna berättelsen kan också hjälpa oss på vägen framåt. Jesus dör på korset för att hela relationer, för att ge människan en chans att komma tillbaka i ett rätt förhållande till Gud, och även hitta tillbaka till ett rätt förhållningssätt till skapelsen. En annan viktig biblisk princip i sammanhanget är ”att älska sin nästa”. Vi lever i en globaliserad värld och min livsstil får konsekvenser för människor över hela världen. Min ”nästa” kan i dag lika gärna vara en fattig kaffeodlare i Nicaragua eller en bonde i Swaziland som inte längre kan försörja sin familj på grund av klimatförändringarna.

Som kristen är mitt uppdrag att förvalta skapelsen utifrån den nya, upprättade människan. Har jag fått mitt liv förvandlat av Jesus så finns det en möjlighet för mig att med hans hjälp undvika att förstöra miljön. Att följa Jesus handlar om att varje dag ta mitt kors och följa honom även om det kostar mig min bekvämlighet. Vi lever i ett land där vi i regel inte behöver oroa oss över förföljelse. Kanske handlar ”korsbärandet” ibland om andra saker här. Kanske handlar det om att välja att lägga pengar på att köpa fairtrade och ekologiskt. Kanske handlar det om att avstå från att köpa det där som jag egentligen inte behöver. Kanske handlar det om att låta bilen stå och ta cykeln i stället. Kanske är mina livsstilsval en andlig fråga?

 

Kapitlet är skrivet av Jacob Carlzon som är utbildningskonsulent på SAU, Jönköping. Han är lärare och kursledare på Bibellinjen Utblick och undervisar i naturkunskap samt miljö- och rättvisefrågor på Mullsjö folkhögskola.

Vill du läsa hela kapitlet? Beställ boken ”Agora – för ett folk på väg” här.

© 2017 AGORA | Om agorafolk.se

or

Log in with your credentials

or    

Forgot your details?